kako dijete čuje i govori?

Sluh i razumijevanje

DA / NE

od rođenja – 3 mjeseca

  • strese se na glasne zvukove
  • stišava se ili smiješi kada mu se obraćaju
  • čini se da prepoznaje vaš glas i stišava se ako je plakalo
  • siše jače ili slabije, reagirajući na zvuk

4 – 6 mjeseci

  • okreće oči u smjeru zvukova
  • reagira na promjene u tonu vašeg glasa
  • primjećuje igračke koje stvaraju zvukove
  • obraća pozornost na glazbu

7 mjeseci – 1 godina

  • uživa u igri “ku – kuc” i igrama rukama i prstima
  • okreće glavu i gleda u smjeru zvukova
  • sluša kada mu se obraćaju
  • prepoznaje riječi za uobičajene predmete, poput “čaša”, “cipela” …
  • počinje odgovarati na verbalne zahtjeve, npr. “Dođi ovdje!”, “Još?”

1 – 2 godine

  • na zahtjev pokazuje nekoliko dijelova tijela
  • slijedi jednostavne upute i razumije jednostavna pitanja, npr. “Baci loptu.”, “Daj mami pusu!”, “Gdje je auto?”
  • sluša jednostavne priče, pjesmice i rime
  • pokazuje slike u knjizi kada se imenuju

2 – 3 godine

  • razumije razlike u značenju, npr. “idi-stani”, “u-na”, “veliko-malo”, “gore-dolje”
  • slijedi dvije upute u nizu, npr. “Uzmi olovku i stavi je na stol.”

3 – 4 godine

  • čuje vas kada ga zovete iz druge sobe
  • čuje televiziju ili radio na istoj razini glasnoće kao i drugi članovi obitelji
  • odgovara na jednostavna pitanja, npr. “Tko?”, “Što?”, “Gdje?”, “Zašto?”

4 – 5 godina

  • pozorno sluša kratku priču i odgovara na pitanja prema njoj
  • čuje i razumije većinu toga što se kaže kod kuće i u vrtiću

Govor

DA / NE

od rođenja – 3 mjeseca

  • stvara zvukove zadovoljstva (guguće)
  • plače različito kada ima različite potrebe
  • smiješi se kada vas vidi

4 – 6 mjeseci

  • brblja zvukove koji sve više nalikuju glasovima govora, s mnogo raznih glasova, uključujući p, b i m
  • vokalno pokazuje ushićenje i razočaranje
  • stvara zvukove grgljanja kada je ostavljate samu i kada se igrate s njom

7 mjeseci – 1 godina

  • brbljanje ima dugačke i kratke skupine glasova, poput “mama dudu bibibibib”
  • služi se govornim ili neplačućim glasovima da privuče i zadrži pozornost
  • oponaša razne glasove govora
  • ima jednu ili dvije riječi, npr. “pa-pa”, “tata”, “mama”, iako ih možda ne izgovara posve jasno

1 – 2 godine

  • svakog mjeseca izgovara sve više riječi
  • postavlja pitanja sa jednom ili dvije riječi, npr. “Ide pa-pa?”, “Gdje tata?”, “Što to?”
  • spaja dvije riječi zajedno, npr. “Još keks!”, “Ne voda.”, “Mama beba.”
  • Upotrebljava razne suglasnike na početku riječi

2 – 3 godine

  • ima riječ za gotovo sve
  • upotrebljava dvije do tri riječi da priča i traži stvari
  • naviknuti slušatelji ga uglavnom uvijek razumiju
  • često traži ili privlači pažnju prema predmetima, imenujući ih

3 – 4 godine

  • priča o tome što je radilo u vrtiću ili u prijateljevoj kući
  • ljudi izvan obitelji obično razumiju djetetov govor
  • upotrebljava mnogo rečenica od četiri ili više riječi
  • obično govori glatko, bez ponavljanja slogova ili riječi

4 – 5 godina

  • glas je jasan kao i u druge djece
  • u rečenicama iznosi mnogo pojedinosti, npr. “Volim često čitati svoje slikovnice.”
  • priča priče u kojima se pridržava teme
  • glatko komunicira s drugom djecom i odraslima
  • većinu glasova izgovara ispravno, osim nekoliko, poput l, r, č, ć, š, ž, dž, đ
  • služi se istom gramatikom kao i svi u obitelji

American Speech-Language-Hearing Association

Facebook