Sluh i razumijevanje
DA / NE
od rođenja – 3 mjeseca
- strese se na glasne zvukove
- stišava se ili smiješi kada mu se obraćaju
- čini se da prepoznaje vaš glas i stišava se ako je plakalo
- siše jače ili slabije, reagirajući na zvuk
4 – 6 mjeseci
- okreće oči u smjeru zvukova
- reagira na promjene u tonu vašeg glasa
- primjećuje igračke koje stvaraju zvukove
- obraća pozornost na glazbu
7 mjeseci – 1 godina
- uživa u igri “ku – kuc” i igrama rukama i prstima
- okreće glavu i gleda u smjeru zvukova
- sluša kada mu se obraćaju
- prepoznaje riječi za uobičajene predmete, poput “čaša”, “cipela” …
- počinje odgovarati na verbalne zahtjeve, npr. “Dođi ovdje!”, “Još?”
1 – 2 godine
- na zahtjev pokazuje nekoliko dijelova tijela
- slijedi jednostavne upute i razumije jednostavna pitanja, npr. “Baci loptu.”, “Daj mami pusu!”, “Gdje je auto?”
- sluša jednostavne priče, pjesmice i rime
- pokazuje slike u knjizi kada se imenuju
2 – 3 godine
- razumije razlike u značenju, npr. “idi-stani”, “u-na”, “veliko-malo”, “gore-dolje”
- slijedi dvije upute u nizu, npr. “Uzmi olovku i stavi je na stol.”
3 – 4 godine
- čuje vas kada ga zovete iz druge sobe
- čuje televiziju ili radio na istoj razini glasnoće kao i drugi članovi obitelji
- odgovara na jednostavna pitanja, npr. “Tko?”, “Što?”, “Gdje?”, “Zašto?”
4 – 5 godina
- pozorno sluša kratku priču i odgovara na pitanja prema njoj
- čuje i razumije većinu toga što se kaže kod kuće i u vrtiću
Govor
DA / NE
od rođenja – 3 mjeseca
- stvara zvukove zadovoljstva (guguće)
- plače različito kada ima različite potrebe
- smiješi se kada vas vidi
4 – 6 mjeseci
- brblja zvukove koji sve više nalikuju glasovima govora, s mnogo raznih glasova, uključujući p, b i m
- vokalno pokazuje ushićenje i razočaranje
- stvara zvukove grgljanja kada je ostavljate samu i kada se igrate s njom
7 mjeseci – 1 godina
- brbljanje ima dugačke i kratke skupine glasova, poput “mama dudu bibibibib”
- služi se govornim ili neplačućim glasovima da privuče i zadrži pozornost
- oponaša razne glasove govora
- ima jednu ili dvije riječi, npr. “pa-pa”, “tata”, “mama”, iako ih možda ne izgovara posve jasno
1 – 2 godine
- svakog mjeseca izgovara sve više riječi
- postavlja pitanja sa jednom ili dvije riječi, npr. “Ide pa-pa?”, “Gdje tata?”, “Što to?”
- spaja dvije riječi zajedno, npr. “Još keks!”, “Ne voda.”, “Mama beba.”
- Upotrebljava razne suglasnike na početku riječi
2 – 3 godine
- ima riječ za gotovo sve
- upotrebljava dvije do tri riječi da priča i traži stvari
- naviknuti slušatelji ga uglavnom uvijek razumiju
- često traži ili privlači pažnju prema predmetima, imenujući ih
3 – 4 godine
- priča o tome što je radilo u vrtiću ili u prijateljevoj kući
- ljudi izvan obitelji obično razumiju djetetov govor
- upotrebljava mnogo rečenica od četiri ili više riječi
- obično govori glatko, bez ponavljanja slogova ili riječi
4 – 5 godina
- glas je jasan kao i u druge djece
- u rečenicama iznosi mnogo pojedinosti, npr. “Volim često čitati svoje slikovnice.”
- priča priče u kojima se pridržava teme
- glatko komunicira s drugom djecom i odraslima
- većinu glasova izgovara ispravno, osim nekoliko, poput l, r, č, ć, š, ž, dž, đ
- služi se istom gramatikom kao i svi u obitelji
American Speech-Language-Hearing Association