Razvoj jezika i govora od rođenja do sedme godine
U promatranju napredovanja djeteta razvoj govora ima izuzetno veliko značenje, jer je govor do danas, bio i ostao osnovni način komunikacije među ljudima. Govor ima neprocijenjivu ulogu u svakodnevnom životu, odgoju, obrazovanju, te kasnije u profesionalnom djelovanju. Da bi se on pravilno razvijao tj. da bi dijete njime ovladalo moraju biti ispunjeni neki osnovni biološki, sociološki i psihološki uvjeti (npr. dobro zdravlje, uredno razvijeni govorni organi, uredan sluh, uredan intelektualni razvoj, potpuna, tj. funkcionalna i pedagoški stimulativna obitelj, te sredina bogata mnoštvom raznolikih, između ostalog i govorno-jezičnih poticaja…)
Najintenzivniji razvoj govora i jezika obuhvaća prve tri godine života i odvija se po predvidivim fazama. Dijete prolazi faze od prvog krika, glasanja, do voljnog sudjelovanja u razgovoru u kojem izražava svoje misli, osjećaje, stavove i potrebe. Predgovorno razdoblje počinje rođenjem i traje do 9. mjeseca života djeteta. Nakon njega, slijedi govorno razdoblje, koje obilježava pojava prve riječi sa značenjem od 9. do 15. mjeseca, pa razdoblje pojave prvih rečenica od 18. do 24. mjeseca, te razdoblje naglog širenja rječnika i usvajanja gramatičnosti od 24. do 36. mjeseca.
U prvim mjesecima života svakog djeteta iznimno su važni govorno-jezični poticaji. Odmah nakon rođenja dijete se vokalno sporazumijeva s okolinom. Plač je prvo vokalno izražavanje neugodnih osjećaja djeteta, čije značenje najbolje razumije majka, kojoj ono poručuje da je gladno, žedno, uznemireno, da ga nešto boli ili mu smeta. Na taj način dijete obavještava majku o svojim stanjima, potrebama, te već u najranijoj fazi komunicira s njom. Igrajući se svojim govornim organima, ono počinje stvarati mnoštvo različitih glasova. Ta vokalna igra slična je kod svih beba, bez obzira na jezično okruženje i u toj se dobi ne razlikuje čujuće od gluhog djeteta. Nakon 6. mjeseca dijete urednog sluha počinje namjerno i osmišljeno proizvoditi glasove materinskog jezika (dok kod slušno oštećene djece ovakva produkcija glasova izostaje).
Slušanjem glasova iz okoline dijete počinje razlikovati ugodne i neugodne, poznate i nepoznate zvukove i glasove, te reagira na njih. Daljnjim rastom i razvojem stječe sposobnost imitacije glasova, slogova, te izgovaranja prvih riječi. Vrlo brzo uči da riječi predstavljaju objekte, akcije i mišljenja. Rječnik brzo raste i usvajaju se jezična pravila: sintaksa, morfologija, pragmatika. Baza materinskog jezika usvojena je u dobi s tri godine. Time je usvojen određen fond riječi, a dijete može kombinirati riječi u rečenice prema sintaktičnim i morfološkim pravilima. Pravilan izgovor svih glasova trebao bi biti u potpunosti usvojen do pet i pol godina.
Polaskom u školu, gdje dijete uči čitati i pisati, te formalno uči jezik, nastavlja se usvajanje jezika koji se uči i razvija cijeli život. Obično to usvajanje ide lako, s ugodom i bez napora. No, ako to nije tako, govorimo o različitim odstupanjima u razvoju jezika, od blažih (kada se blažom stimulacijom uspješno djeluje na razvoj govora i jezika kod djeteta) do težih (koji zahtjevaju ciljane vježbe za korekciju nastalih poremećaja).
Da bi dijete naučilo govoriti i ovladalo materinskim jezikom, ne trebaju mu posebni poticaji ili upute. Ponekad to može imati i suprotan efekt u smislu dosađivanja ili odvraćanja djeteta od jezika. Djetetov jezik potrebno je oblikovati razgovorom, pravilnim riječima (“jasan” izgovor, bez iskrivljavanja) i rečenicama (prilagođenim djetetovoj dobi) koje se odnose na ono čime se upravo bavi.
Roditelji potiču razvoj slušanja, razumijevanje jezika i govornu produkciju kroz interakciju sa svojim djetetom. Vrlo kompetentno potiču razvoj svih aspekata komunikacije svog djeteta s puno ljubavi i s dobrim namjerama, iako najčešće bez puno stručnosti i razumijevanja svojih postupaka.
Tijek razvoja govora i jezika vrlo je važan pokazatelj ukupnog djetetova razvoja, no njega mogu narušiti razni rizični faktori kao što su npr. rizična trudnoća, prijevremeni porod i rođenje, niska porođajna težina, oštećenje sluha, moždana krvarenja, zanemarivanje djeteta ili pedagoška zapuštenost, psihičko ili fizičko zlostavljanje djeteta i sl. koji mogu biti rizični za uredan govorno-jezični razvoj.
Iako često ima slučajeva negiranja problema i poteškoća, u smislu tješenja da će maturacijom to dijete prerasti, vrlo često su upravo roditelji baš ti koji traže stučnu pomoć logopeda, budući da oni prvi primjete, uspoređujući govor svoga djeteta s govorom vršnjaka, da im dijete kasni u razvoju i usvajanju govora i jezika. Rano otkrivanje i prepoznavanje odstupanja, te rana prevencija i intervencija u vidu pojačane stimulacije razvoja govora i ciljanih vježbi spriječit će nastanak ozbiljnih poremećaja koji bi se negativno mogli odraziti na cjelokupni djetetov razvoj.
Prikazom kalendara ravoja govora i jezika sa simptomima odstupanja cilj je olakšati razumijevanje razvoja i prepoznavanje prvih znakova odstupanja, te potaknuti roditelje, odgajatelje, pedijatre i sve koji se bave zdravljem, odgojem i obrazovanjem predškolske djece na traženje i pružanje pravovremene pomoći.
Ovaj kalendar govorno-jezičnog razvoja nije dijagnostičko sredstvo, nego poticaj na promišljanje o očekivanom govorno-jezičnom razvoju, te eventualnoj potrebi traženja stručne pomoći.
Kalendar govorno-jezičnog razvoja
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
0-3 mj. |
raspoloženja izražava glasanjem, smijanjem i plakanjem |
ne reagira na jake zvukove |
sluša glasove i druge zvukove |
||
3-9 mj. |
igra se govornim organima, stvara mnoštvo glasova |
izostanak reakcije na poznati glas |
na ugodne glasove odgovara smijehom, na neugodne plačem |
nakon 6. mj. ne imitira glasove odraslih |
|
nakon 6. mj. imitira glasove odraslih |
nezainteresiranost za zvučne igračke |
|
pojava slogovanja, npr. mamama, bababa… |
ne smije se glasno |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
9-15 mj. |
razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glas, te odgovara na njih |
ne brblja ili je brbljanje siromašno |
razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. “Daj vode!” |
ne odaziva se na svoje ime |
|
razumije značenje više jednostavnih riječi |
ne prepoznaje raspoloženja u glasu odraslih |
|
slogovanje je bogato i sliči pravim riječima, npr. ma-ma, ba-ba, da-da… |
ne javlja se prva riječ sa značenjem |
|
javlja se prva riječ sa značenjem |
ne ostvaruje očni kontakt sa sugovornikom |
|
imitira nove zvukove i akcije |
||
pogledom traži imenovani predmet |
||
gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi |
||
maše “pa-pa” |
||
odmahuje glavom u značenju “NE” |
||
odgurava stvari od sebe koje ne želi |
||
pruža ruke da ga se primi |
||
miče se od nepoznatih osoba |
||
reagira na svoje ime |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
15-18 mj. |
govori 5-20 riječi, uglavnom imenice |
ne razumije “pa-pa” i ne govori |
ponavlja riječi i fraze kao “daj piti”, “mama pa-pa” |
ne razumije “NE” |
|
intonacija brbljanja sliči intonaciji rečenice |
ne razumije geste i ne koristi ih |
|
odgovara na pitanje “Što je to?” |
ne govori najmanje pet riječi |
|
traži “Daj još!” |
ne razumije jednostavne upute i jednostavna pitanja |
|
slijedi jednostavne upute, npr. “Donesi medu!” |
||
pokazuje što želi |
||
pokazuje 1-3 dijela tijela |
||
pokazuje dva ili više predmeta na slikama |
||
donosi stvari da ih pokaže drugima |
||
traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem |
||
govori “pa-pa” i još neke ritualne riječi |
||
protestira s “NE”, te odmičuči se |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
18 mj.-2 god. |
koristi oko 50 prepoznatljivih riječi |
ne slijedi i ne razumije jednostavne upute, npr. “dođi ovamo”,”donesi loptu”… |
zna pokazati i imenovati svakodnevne stvari |
ne slaže dvije riječi u rečenicu |
|
oponaša zvukove životinja ili ih imenuje |
ne imitira riječi i akcije odraslih |
|
ponavlja riječi koje čuje |
ne pokazuje dijelove na upit |
|
slaže dvije riječi u rečenicu, npr. “Beba papa.” |
nema početka kombinatoričke igre (stavljanja dva predmeta u međuodnose) i simboličke igre (igre pretvaranja) |
|
počinje koristiti glagole i pridjeve |
||
korisiti negacije: nema, ne |
||
počinje koristiti zamjenice ja, ti, moje |
||
zna pokazati pet dijelova tijela |
||
razumije pitanja tko?, što?, gdje? |
||
na postavljena pitanja odgovara adekvatno s “DA” ili “NE” |
||
dobro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih |
||
koristi jednu riječ ili kratke fraze za izražavanje emocija |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
2-3 god. |
imenuje stvari svakodnevne upotrebe |
ne odgovara na jednostavna pitanja |
dužina rečenice je 2-3 riječi |
ne postavlja pitanja |
|
pita jednostavna pitanja |
govor je nerazumljiv ukućanima, a osobito stranim osobama |
|
odgovara na pitanja tko?, što?, gdje? |
ne koristi jednostavne rečenice |
|
uz imenice, glagole i pridjeve koristi zamjenice, priloge mjesta |
ne voli slušati priče, pjesmice |
|
počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme |
||
sluša kratke priče |
||
Pridružuje iste boje |
||
zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod… |
||
zna malo i veliko |
||
shvaća opasnosti |
||
ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. priprema i odlazak na spavanje, prethodno kupanje |
||
lista slikovnice i imenuje slike |
||
uključuje se u kratki dijalog |
||
verbalno uvodi i mijenja temu |
||
izražava emocije |
||
privlači pažnju riječima |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
3-4 god. |
koristi rečenicu od 3-4 riječi |
rječnik je siromašan |
postavlja pitanja zašto?, kada?, što ako? |
ne izgovara većinu glasova |
|
koristi zamjenice |
okolina ga ne razumije |
|
povezano govori o stvarima koje su se dogodile |
ne razumije dvostruke i trostruke upute |
|
priča kraće priče, komentira događanja |
ne koristi govor za rješavanje problema |
|
zna svoje ime, godine i spol |
nema interakcije s drugom djecom |
|
odgovara na uputu koja uključuje tri radnje, npr. “Idi u sobu, nađi loptu i donesi je.” |
||
s četiri godine prepoznaje osnovne boje |
||
prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe |
||
“čita” slikovnice |
||
sluša priče oko 10 minuta |
||
uključuje se u duži dijalog |
||
zna igrati ulogu druge osobe u igri |
||
traži dopuštenje |
||
objašnjava kada ga sugovornik ne razumije |