Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
0-3 mj. |
raspoloženja izražava glasanjem, smijanjem i plakanjem |
ne reagira na jake zvukove |
sluša glasove i druge zvukove |
||
3-9 mj. |
igra se govornim organima, stvara mnoštvo glasova |
izostanak reakcije na poznati glas |
na ugodne glasove odgovara smijehom, na neugodne plačem |
nakon 6. mj. ne imitira glasove odraslih |
|
nakon 6. mj. imitira glasove odraslih |
nezainteresiranost za zvučne igračke |
|
pojava slogovanja, npr. mamama, bababa… |
ne smije se glasno |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
9-15 mj. |
razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glas, te odgovara na njih |
ne brblja ili je brbljanje siromašno |
razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. “Daj vode!” |
ne odaziva se na svoje ime |
|
razumije značenje više jednostavnih riječi |
ne prepoznaje raspoloženja u glasu odraslih |
|
slogovanje je bogato i sliči pravim riječima, npr. ma-ma, ba-ba, da-da… |
ne javlja se prva riječ sa značenjem |
|
javlja se prva riječ sa značenjem |
ne ostvaruje očni kontakt sa sugovornikom |
|
imitira nove zvukove i akcije |
||
pogledom traži imenovani predmet |
||
gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi |
||
maše “pa-pa” |
||
odmahuje glavom u značenju “NE” |
||
odgurava stvari od sebe koje ne želi |
||
pruža ruke da ga se primi |
||
miče se od nepoznatih osoba |
||
reagira na svoje ime |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
15-18 mj. |
govori 5-20 riječi, uglavnom imenice |
ne razumije “pa-pa” i ne govori |
ponavlja riječi i fraze kao “daj piti”, “mama pa-pa” |
ne razumije “NE” |
|
intonacija brbljanja sliči intonaciji rečenice |
ne razumije geste i ne koristi ih |
|
odgovara na pitanje “Što je to?” |
ne govori najmanje pet riječi |
|
traži “Daj još!” |
ne razumije jednostavne upute i jednostavna pitanja |
|
slijedi jednostavne upute, npr. “Donesi medu!” |
||
pokazuje što želi |
||
pokazuje 1-3 dijela tijela |
||
pokazuje dva ili više predmeta na slikama |
||
donosi stvari da ih pokaže drugima |
||
traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem |
||
govori “pa-pa” i još neke ritualne riječi |
||
protestira s “NE”, te odmičuči se |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
18 mj.-2 god. |
koristi oko 50 prepoznatljivih riječi |
ne slijedi i ne razumije jednostavne upute, npr. “dođi ovamo”,”donesi loptu”… |
zna pokazati i imenovati svakodnevne stvari |
ne slaže dvije riječi u rečenicu |
|
oponaša zvukove životinja ili ih imenuje |
ne imitira riječi i akcije odraslih |
|
ponavlja riječi koje čuje |
ne pokazuje dijelove na upit |
|
slaže dvije riječi u rečenicu, npr. “Beba papa.” |
nema početka kombinatoričke igre (stavljanja dva predmeta u međuodnose) i simboličke igre (igre pretvaranja) |
|
počinje koristiti glagole i pridjeve |
||
korisiti negacije: nema, ne |
||
počinje koristiti zamjenice ja, ti, moje |
||
zna pokazati pet dijelova tijela |
||
razumije pitanja tko?, što?, gdje? |
||
na postavljena pitanja odgovara adekvatno s “DA” ili “NE” |
||
dobro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih |
||
koristi jednu riječ ili kratke fraze za izražavanje emocija |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
2-3 god. |
imenuje stvari svakodnevne upotrebe |
ne odgovara na jednostavna pitanja |
dužina rečenice je 2-3 riječi |
ne postavlja pitanja |
|
pita jednostavna pitanja |
govor je nerazumljiv ukućanima, a osobito stranim osobama |
|
odgovara na pitanja tko?, što?, gdje? |
ne koristi jednostavne rečenice |
|
uz imenice, glagole i pridjeve koristi zamjenice, priloge mjesta |
ne voli slušati priče, pjesmice |
|
počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme |
||
sluša kratke priče |
||
Pridružuje iste boje |
||
zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod… |
||
zna malo i veliko |
||
shvaća opasnosti |
||
ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. priprema i odlazak na spavanje, prethodno kupanje |
||
lista slikovnice i imenuje slike |
||
uključuje se u kratki dijalog |
||
verbalno uvodi i mijenja temu |
||
izražava emocije |
||
privlači pažnju riječima |
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
3-4 god. |
koristi rečenicu od 3-4 riječi |
rječnik je siromašan |
postavlja pitanja zašto?, kada?, što ako? |
ne izgovara većinu glasova |
|
koristi zamjenice |
okolina ga ne razumije |
|
povezano govori o stvarima koje su se dogodile |
ne razumije dvostruke i trostruke upute |
|
priča kraće priče, komentira događanja |
ne koristi govor za rješavanje problema |
|
zna svoje ime, godine i spol |
nema interakcije s drugom djecom |
|
odgovara na uputu koja uključuje tri radnje, npr. “Idi u sobu, nađi loptu i donesi je.” |
||
s četiri godine prepoznaje osnovne boje |
||
prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe |
||
“čita” slikovnice |
||
sluša priče oko 10 minuta |
||
uključuje se u duži dijalog |
||
zna igrati ulogu druge osobe u igri |
||
traži dopuštenje |
||
objašnjava kada ga sugovornik ne razumije |