0 – 3 mj. |
- raspoloženja izražava glasanjem, smijanjem i plakanjem
- sluša glasove i druge zvukove
|
- ne reagira na jake zvukove
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
3 – 9 mj. |
- igra se govornim organima
- stvara mnoštvo glasova
- na ugodne glasove odgovara smijehom, na neugodne plačem
- pojava slogovanja, npr. mamama, bababa…
|
- pojava slogovanja, npr. mamama, bababa…
- nakon 6. mj. ne imitira glasove odraslih
- nezainteresiranost za zvučne igračke
- ne smije se glasno
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
9 – 15 mj. |
- razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glas, te odgovara na njih
- razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. “Daj vode!
- razumije značenje više jednostavnih riječi
- slogovanje je bogato i sliči pravim riječima, npr. ma-ma, ba-ba, da-da…
- javlja se prva riječ sa značenjem
- imitira nove zvukove i akcije
- pogledom traži imenovani predmet
- gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi
- maše “pa-pa”
- odmahuje glavom u značenju “NE”
- odgurava stvari od sebe koje ne želi
- pruža ruke da ga se primi
- miče se od nepoznatih osoba
- reagira na svoje ime
|
- ne brblja ili je brbljanje siromašno
- ne odaziva se na svoje ime
- ne prepoznaje raspoloženja u glasu odraslih
- nne javlja se prva riječ sa značenjem
- ne ostvaruje očni kontakt sa sugovornikom
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
5 – 18 mj. |
- govori 5-20 riječi, uglavnom imenice
- ponavlja riječi i fraze kao “daj piti”, “mama pa-pa”
- intonacija brbljanja sliči intonaciji rečenice
- odgovara na pitanje “Što je to?”
- traži “Daj još!”
- slijedi jednostavne upute, npr. “Donesi medu!”
- pokazuje što želi
- pokazuje 1-3 dijela tijela
- pokazuje dva ili više predmeta na slikama
- donosi stvari da ih pokaže drugima
- traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem
- govori “pa-pa” i još neke ritualne riječi
- protestira s “NE”, te odmičući se
|
- ne razumije “pa-pa” i ne govori
- ne razumije “NE”
- ne razumije geste i ne koristi ih
- ne govori najmanje pet riječi
- ne razumije jednostavne upute i jednostavna pitanja
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
18 mj.-2 god. |
- koristi oko 50 prepoznatljivih riječi
- zna pokazati i imenovati svakodnevne stvari
- oponaša zvukove životinja ili ih imenuje
- ponavlja riječi koje čuje
- slaže dvije riječi u rečenicu, npr. “Beba papa.”
- počinje koristiti glagole i pridjeve
- korisiti negacije: nema, ne
- počinje koristiti zamjenice ja, ti, moje
- zna pokazati pet dijelova tijela
- razumije pitanja tko?, što?, gdje?
- na postavljena pitanja odgovara adekvatno s “DA” ili “NE”
- Dob
djetetaro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih
- koristi jednu riječ ili kratke fraze za izražavanje emocija
|
- ne slijedi i ne razumije jednostavne upute, npr. “dođi ovamo”,”donesi loptu”…
- ne slaže dvije riječi u rečenicu
- ne imitira riječi i akcije odraslih
- ne pokazuje dijelove na upit
- nema početka kombinatoričke igre (stavljanja dva predmeta u međuodnose) i simboličke igre (igre pretvaranja)
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
2-3 god. |
- imenuje stvari svakodnevne upotrebe
- dužina rečenice je 2-3 riječi
- pita jednostavna pitanja
- odgovara na pitanja tko?, što?, gdje?
- uz imenice, glagole i pridjeve koristi zamjenice, priloge mjesta
- počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme
- sluša kratke priče
- Pridružuje iste boje
- zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod…
- zna malo i veliko
- shvaća opasnosti
- ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. priprema i odlazak na spavanje, prethodno kupanje
- lista slikovnice i imenuje slike
- uključuje se u kratki dijalog
- verbalno uvodi i mijenja temu
- izražava emocije
- privlači pažnju riječima
|
- ne odgovara na jednostavna pitanja
- ne postavlja pitanja
- govor je nerazumljiv ukućanima, a osobito stranim osobama
- ne koristi jednostavne rečenice
- ne voli slušati priče, pjesmice
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
3-4 god. |
- koristi rečenicu od 3-4 riječi
- postavlja pitanja zašto?, kada?, što ako?
- koristi zamjenice
- povezano govori o stvarima koje su se dogodile
- priča kraće priče, komentira događanja
- zna svoje ime, godine i spol
- odgovara na uputu koja uključuje tri radnje, npr. “Idi u sobu, nađi loptu i donesi je.”
- s četiri godine prepoznaje osnovne boje
- prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe
- “čita” slikovnice
- sluša priče oko 10 minuta
- uključuje se u duži dijalog
- zna igrati ulogu druge osobe u igri
- traži dopuštenje
- objašnjava kada ga sugovornik ne razumije
|
- rječnik je siromašan
- ne izgovara većinu glasova
- okolina ga ne razumije
- ne razumije dvostruke i trostruke upute
- ne koristi govor za rješavanje problema
- nema interakcije s drugom djecom
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
4-5 god. |
- priča duge priče
- odgovara adekvatno na pitanja koliko, kako,…
- pita za značenje riječi
- mehanički broji do 10, s pokazivanjem do 5
- koristi rečenicu od 4-6 riječi
- koristi sve vrste riječi gramatički ispravno
- identificira dijelove koji nedostaju
- imenuje krug i trokut
|
- ima mali fond riječi kojim se koristi
- rečenica je jednostavne strukture
- prisutne su česte gramatičke pogreške
- izostavlja glasove
- ne razumije značenje riječi
- ne poznaje boje
- ne razumije i ne koristi prijedloge koji označavaju prostorne odnose
- dijete se povlači i osamljuje, siromašna je interakcija s okolinom
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
5-6 god. |
- izgovor svih glasova je pravilan
- koristi složene rečenice sa svim vrstama riječi gramatički pravilno
- pričanje priče je po sekvencama događaja, isprepletna je stvarnost i mašta
- ima koncepte vremena: danas, jučer, sutra, ujutro, navečer
- uviđa odnose, uzroke i posljedice
- prepoznaje i imenuje geometrijske oblike
- prisutan je interes za slova, knjige
- zna napisati svoje ime
- može izdvojiti prvi glas u riječima (iza 5,5 god.)
- zna da tekst reprezentira govorni jezik
|
- prisutne su pogreške u izgovoru glasova
- prisutne su gramatičke pogreške
- ima teškoća u razumijevanju i uporabi pojedinih kategorija riječi kao npr. prijedloga (iznad, ispod, pored,…), riječi sa suprotnim značenjem (široko-usko, nisko-visoko)
- ima koncepte vremena danas, jučer, sutra, ujutro, navečer
- ne zna pjesmice i price
- ne sjeća se važnih događaja i ne može ih ispričati
|
Dob djeteta |
Uredan govorno-jezični razvoj |
Simptomi usporenog razvoja |
6-7 god. |
- lako koristi složene rečnične strukture
- usvaja apstraktne pojmove, npr. sreća, bogatstvo, ljubav, mržnja
- imenuje dane u tjednu
- pričanje uključuje događaje, teme, likove
- govor potpuno prilagođava socijalnim situacijama
- vodi duge razgovore
- kontrolira glasnoću, volumen
- prisutan je pojačan interes za slova i pisanje
- usvaja fonološku svjesnost, može izdvojiti prvi i zadnji glas u riječima, rastaviti riječi na slogove, rastaviti riječ na glasove, spojiti glasove u smislenu riječ
- uspostavlja se veza slovo-glas
- poznaje slova, počinje pisati
|
- rječnik je siromašan
- rečenica je jednostavne strukture
- ne razumije apstraktne pojmove
- pričanje uključuje događaje, teme, likove
- ne razlikuje slova i brojke
- nije usvojena glasovna svjesnost
- teško pamti
|