Kada kod logopeda

Kalendar jezično - govornog razvoja

Prikazom kalendara razvoja govora i jezika sa simptomima odstupanja cilj je olakšati razumijevanje razvoja i prepoznavanje prvih znakova odstupanja, te potaknuti roditelje, odgajatelje, pedijatre i sve koji se bave zdravljem, odgojem i obrazovanjem predškolske djece na traženje i pružanje pravovremene pomoći.

 

Ovaj kalendar govorno-jezičnog razvoja nije dijagnostičko sredstvo, nego poticaj na promišljanje o očekivanom govorno-jezičnom razvoju, te eventualnoj potrebi traženja stručne pomoći.

 

 

 

 

Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
0 – 3 mj.
  • raspoloženja izražava glasanjem, smijanjem i plakanjem
  • sluša glasove i druge zvukove
  • ne reagira na jake zvukove
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
3 – 9 mj.
  • igra se govornim organima
  • stvara mnoštvo glasova
  • na ugodne glasove odgovara smijehom, na neugodne plačem
  • pojava slogovanja, npr. mamama, bababa…
  • pojava slogovanja, npr. mamama, bababa…
  • nakon 6. mj. ne imitira glasove odraslih
  • nezainteresiranost za zvučne igračke
  • ne smije se glasno
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
9 – 15 mj.
  • razumije geste, izraz lica i promjene u tonu glas, te odgovara na njih
  • razumije jednostavne upute i izvršava ih, npr. “Daj vode!
  • razumije značenje više jednostavnih riječi
  • slogovanje je bogato i sliči pravim riječima, npr. ma-ma, ba-ba, da-da…
  • javlja se prva riječ sa značenjem
  • imitira nove zvukove i akcije
  • pogledom traži imenovani predmet
  • gestom, pokazivanjem ili vokalizacijom pokazuje što želi
  • maše “pa-pa”
  • odmahuje glavom u značenju “NE”
  • odgurava stvari od sebe koje ne želi
  • pruža ruke da ga se primi
  • miče se od nepoznatih osoba
  • reagira na svoje ime
  • ne brblja ili je brbljanje siromašno
  • ne odaziva se na svoje ime
  • ne prepoznaje raspoloženja u glasu odraslih
  • nne javlja se prva riječ sa značenjem
  • ne ostvaruje očni kontakt sa sugovornikom
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
5 – 18 mj.
  • govori 5-20 riječi, uglavnom imenice
  • ponavlja riječi i fraze kao “daj piti”, “mama pa-pa”
  • intonacija brbljanja sliči intonaciji rečenice
  • odgovara na pitanje “Što je to?”
  • traži “Daj još!”
  • slijedi jednostavne upute, npr. “Donesi medu!”
  • pokazuje što želi
  • pokazuje 1-3 dijela tijela
  • pokazuje dva ili više predmeta na slikama
  • donosi stvari da ih pokaže drugima
  • traži što želi vokalizacijom, pokazivanjem ili dodirivanjem
  • govori “pa-pa” i još neke ritualne riječi
  • protestira s “NE”, te odmičući se
  • ne razumije “pa-pa” i ne govori
  • ne razumije “NE”
  • ne razumije geste i ne koristi ih
  • ne govori najmanje pet riječi
  • ne razumije jednostavne upute i jednostavna pitanja
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
18 mj.-2 god.
  • koristi oko 50 prepoznatljivih riječi
  • zna pokazati i imenovati svakodnevne stvari
  • oponaša zvukove životinja ili ih imenuje
  • ponavlja riječi koje čuje
  • slaže dvije riječi u rečenicu, npr. “Beba papa.”
  • počinje koristiti glagole i pridjeve
  • korisiti negacije: nema, ne
  • počinje koristiti zamjenice ja, ti, moje
  • zna pokazati pet dijelova tijela
  • razumije pitanja tko?, što?, gdje?
  • na postavljena pitanja odgovara adekvatno s “DA” ili “NE”
  • Dob
    djetetaro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih
  • koristi jednu riječ ili kratke fraze za izražavanje emocija
  • ne slijedi i ne razumije jednostavne upute, npr. “dođi ovamo”,”donesi loptu”…
  • ne slaže dvije riječi u rečenicu
  • ne imitira riječi i akcije odraslih
  • ne pokazuje dijelove na upit
  • nema početka kombinatoričke igre (stavljanja dva predmeta u međuodnose) i simboličke igre (igre pretvaranja)
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
2-3 god.
  • imenuje stvari svakodnevne upotrebe
  • dužina rečenice je 2-3 riječi
  • pita jednostavna pitanja
  • odgovara na pitanja tko?, što?, gdje?
  • uz imenice, glagole i pridjeve koristi zamjenice, priloge mjesta
  • počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme
  • sluša kratke priče
  • Pridružuje iste boje
  • zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod…
  • zna malo i veliko
  • shvaća opasnosti
  • ima složene rutine dnevnih aktivnosti, npr. priprema i odlazak na spavanje, prethodno kupanje
  • lista slikovnice i imenuje slike
  • uključuje se u kratki dijalog
  • verbalno uvodi i mijenja temu
  • izražava emocije
  • privlači pažnju riječima
  • ne odgovara na jednostavna pitanja
  • ne postavlja pitanja
  • govor je nerazumljiv ukućanima, a osobito stranim osobama
  • ne koristi jednostavne rečenice
  • ne voli slušati priče, pjesmice
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
3-4 god.
  • koristi rečenicu od 3-4 riječi
  • postavlja pitanja zašto?, kada?, što ako?
  • koristi zamjenice
  • povezano govori o stvarima koje su se dogodile
  • priča kraće priče, komentira događanja
  • zna svoje ime, godine i spol
  • odgovara na uputu koja uključuje tri radnje, npr. “Idi u sobu, nađi loptu i donesi je.”
  • s četiri godine prepoznaje osnovne boje
  • prilagođava svoj govor kada razgovara s mlađima od sebe
  • “čita” slikovnice
  • sluša priče oko 10 minuta
  • uključuje se u duži dijalog
  • zna igrati ulogu druge osobe u igri
  • traži dopuštenje
  • objašnjava kada ga sugovornik ne razumije
  • rječnik je siromašan
  • ne izgovara većinu glasova
  • okolina ga ne razumije
  • ne razumije dvostruke i trostruke upute
  • ne koristi govor za rješavanje problema
  • nema interakcije s drugom djecom
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
4-5 god.
  • priča duge priče
  • odgovara adekvatno na pitanja koliko, kako,…
  • pita za značenje riječi
  • mehanički broji do 10, s pokazivanjem do 5
  • koristi rečenicu od 4-6 riječi
  • koristi sve vrste riječi gramatički ispravno
  • identificira dijelove koji nedostaju
  • imenuje krug i trokut
  • ima mali fond riječi kojim se koristi
  • rečenica je jednostavne strukture
  • prisutne su česte gramatičke pogreške
  • izostavlja glasove
  • ne razumije značenje riječi
  • ne poznaje boje
  • ne razumije i ne koristi prijedloge koji označavaju prostorne odnose
  • dijete se povlači i osamljuje, siromašna je interakcija s okolinom
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
5-6 god.
  • izgovor svih glasova je pravilan
  • koristi složene rečenice sa svim vrstama riječi gramatički pravilno
  • pričanje priče je po sekvencama događaja, isprepletna je stvarnost i mašta
  • ima koncepte vremena: danas, jučer, sutra, ujutro, navečer
  • uviđa odnose, uzroke i posljedice
  • prepoznaje i imenuje geometrijske oblike
  • prisutan je interes za slova, knjige
  • zna napisati svoje ime
  • može izdvojiti prvi glas u riječima (iza 5,5 god.)
  • zna da tekst reprezentira govorni jezik
  • prisutne su pogreške u izgovoru glasova
  • prisutne su gramatičke pogreške
  • ima teškoća u razumijevanju i uporabi pojedinih kategorija riječi kao npr. prijedloga (iznad, ispod, pored,…), riječi sa suprotnim značenjem (široko-usko, nisko-visoko)
  • ima koncepte vremena danas, jučer, sutra, ujutro, navečer
  • ne zna pjesmice i price
  • ne sjeća se važnih događaja i ne može ih ispričati
Dob
djeteta
Uredan govorno-jezični razvoj Simptomi usporenog razvoja
6-7 god.
  • lako koristi složene rečnične strukture
  • usvaja apstraktne pojmove, npr. sreća, bogatstvo, ljubav, mržnja
  • imenuje dane u tjednu
  • pričanje uključuje događaje, teme, likove
  • govor potpuno prilagođava socijalnim situacijama
  • vodi duge razgovore
  • kontrolira glasnoću, volumen
  • prisutan je pojačan interes za slova i pisanje
  • usvaja fonološku svjesnost, može izdvojiti prvi i zadnji glas u riječima, rastaviti riječi na slogove, rastaviti riječ na glasove, spojiti glasove u smislenu riječ
  • uspostavlja se veza slovo-glas
  • poznaje slova, počinje pisati
  • rječnik je siromašan
  • rečenica je jednostavne strukture
  • ne razumije apstraktne pojmove
  • pričanje uključuje događaje, teme, likove
  • ne razlikuje slova i brojke
  • nije usvojena glasovna svjesnost
  • teško pamti